خوش آمدید به آزمون شخصیت شناسی کتل، آزمون شانزده عاملی کتل به شما این امکان را می دهد تا شخصیت خود را بهتر بشناسید!

0

آزمون ها

 

سبد خرید

0

پیام ها

ورود به حساب کاربری

ثبت نام جهت آزمون

عضویت در کانال ایتا

درباره آزمون

یکی از روش های بسیار رایج برای ارزیابی شخصیت، روش پرسشنامه ای است. جهت تهیه و تدوین ماده های آزمون ها، بویژه پرسشنامه ها، از روش های مختلفی استفاده می شود که مهمترین آنها روایی محتوا، کلیدیابی تجربی و تحلیل عوامل می باشند. ریموند کتل (1973)، شخصیت را به 16 بعد اساسی که آنها را صفات عمقی نامید کاهش داد و با استفاده از روش تحلیل عوامل، پرسشنامه شخصیتی 16 عاملی را شامل 187 سوال ، ساخت که بر اساس آن می توان نمره های بالا و پائین را مورد بررسی قرار داد.

این پرسشنامه یک پرسشنامه با قابلیت نمره گذاری و کامل ترین پوشش شخصیت ممکن در یک زمان کوتاه آزمون کردن است. این پرسشنامه در مطالعات بسیار زیادی جهت ارزیابی و بررسی ویژگی های شخصیتی به کار گرفته شده و به زبان های مختلف ترجمه شده است و مطالعات بین فرهنگی در اروپای شرقی، خاورمیانه، استرالیا و کانادا صورت گرفته و پژوهش های مختلف روابی آزمون را نشان داده است.

در مورد اعتبار پرسشنامه کتل، یا چندین روش اعتبار آن محاسبه شده که همگی نشان دهنده اعتبار بسیار بالای این پرسشنامه می باشد. برای نمونه ضریب اعتبار پرسشنامه با روش آزمون- آزمون مجدد با فاصله 2 هفته در مورد آزمودنی های کانادایی و امریکایی به ترتیب بدین گونه است:51/0 و 86/0 = A و 79/0 = B ، 78/0 و 83/0 = C ، 80/0 و83/0 = E ، 79/0 و 90/0 = F، 81/0 = G ، 92/0 = H ، 77/0 . 90/0 = I ، 75/0 و 78/0 = L ، 70/0 و 75/0= M ، 61/0 و 77/0 = N ، 79/0 و 83/0= O ، 73/0 و 82/0 = Q1 ، 73/0 و 85/0 = Q2 ، 62/0 و 80/0 = Q3 و 62/0 و 80/0= Q4 (مؤسسه سنجش و توانایی، 1986 ، به نقل از اکبری، 1378). ضریب اعتبار همسانی درونی تست از 66/0 تا 86/0 با میانه 75/0در دو نمونه از جمعیت عمومی و یک نمونه از دانشجویان کالج و اعتبار آزمون- آزمون مجدد پس از دو هفته برای دانشجویان کالج از 69/0 تا 87/0 و پس از دو ماه از 56/0 تا 70/0 به دست آمده است (کلارک و بلاک ول 2007). همچنین اعتبار آزمون- آزمون مجدد طی دوره های مختلف (یک هفته 78/0 ، شش ماه 66/0 ، یک سال 59/0 و شش سال 48/0 ) توسط شورگر (1992) گزارش شده است. در ایران برزگر (1375) این پرسشنامه را در مورد 910 نفر از دانش آموزان دختر و پسر پایه ی دوم و سوم دبیرستان های شیراز هنجاریابی نموده است. متوسط میزان ضریب اعتبار به دست آمده با روش آزمون- آزمون مجدد با فاصله زمانی دو هفته برابر با 65/0 و با فاصله زمانی سه ماه، 52/0 و با روش همسانی درونی (آلفای کرونباخ) برابر 54/0 گزارش کرده است که با ضرایب گزارش شده درتحقیقات دیگر همخوانی دارد (اصغری، 1380). روایی پرسشنامه توسط کتل (1975) مورد تأیید قرار گرفته و از نظر وی روایی آن بسیار بالا است. همچنین مطالعات بین فرهنگی در اروپای غربی، اروپای شرقی، خاور میانه، استرالیا و کانادا صورت گرفته و پژوهش های مختلف، روایی آن را تأیید کرده اند (کتل، و همکاران، 1975).

نمایه کاربر
ورود به حساب کاربری

جهت شرکت در این آزمون تنها کافیست، اطلاعات خود را وارد نمایید.

قبلاً ثبت نام کردم

ثبت نام میکنم

مشاهده نتایح و سوابق آزمون های شما در بخش زیر می باشد، برای مشاهده یا دریافت نتایج کلیک نمایید

در حال حاضر نیازمند ورود به سامانه می باشید!

از طریق یکی از سه راه زیر می توانید جهت پشتیبانی اقدام نمایید.

جهت ارسال تیکت به پشتیبان نیازمند ورود به حساب کاربری می باشد!